- Hirdetés -

Nem bír a karácsonnyal a hazai e-kisker

|

- Hirdetés -

2016 év végén a karácsonyi időszak megrengette az e-kiskereskedelmet, 900.000 hazai internetező késve kapta kézhez csomagját. 2017-ben is nagyok voltak az elvárások. Hogyan teljesítettek Black Friday-kor és karácsony előtt a hazai webáruházak, illetve a futárszolgálatok – kiderül az eNET felméréseiből.

A felnőtt magyar internetezők közül saját bevallásuk szerint kevesebben vásároltak a tavalyi Black Friday alkalmával, mint egy évvel korábban. Míg 2016-ban 2,1 millió internetező vásárolt az akcióban részt vevő üzletekben és webáruházakban, addig 2017-ben csupán 1,7 millióan. Pedig a Black Friday előtt készült előzetes felmérés alapján még kétszer ennyien voltak azok, akik vásárolni terveztek ezeken a napokon. A forgalom is elmaradt a várakozásoktól: az előzetes becslés szerint akár 120 milliárd forintot is hozhatott volna a Black Friday, ezzel szemben ennek csupán fele valósulhatott meg.

Ebben közrejátszhatott, hogy a Black Friday-kor akár az üzletekben, akár a webáruházakban vásárlók fele visszafogott, egytizedük elhanyagolható mértékű kedvezményeket talált, sőt volt egy olyan kisebb – 7%-nyi – csoport is (ők a felnőtt internetezők 2%-át teszik ki), akik úgy látták, hogy nem a termék legutolsó, hanem egy korábbi listaárából adtak kedvezményt. Ez azonban nem vette el az internetezők kedvét a vásárlástól az ezt követő karácsonyi időszakban. Tavaly év végén a felnőtt internetezők 90%-a, 5 millióan vásároltak karácsonyi ajándékot online (3,7 millióan) vagy offline módon (4,9 millióan). Karácsonyi ajándékokra a felnőtt internetezők hozzávetőlegesen 234 milliárd forintot költhettek tavaly, amelynek 42%-át (hozzávetőlegesen 98 milliárd forintot) online, 58%-át (hozzávetőlegesen 136 milliárd forintot) pedig offline üzletekben költötték el a felmérés szerint.

A Posta és a webáruházak is a késedelmes szállítások elkerülésére törekedtek

A webáruházak és logisztikai szolgáltatók részéréről többféle megoldást is tapasztalhattunk tavaly a kiszállítás kapcsán felmerülő problémák elkerülése érdekében: például az általánosan alkalmazott kiszállítási idő növelését, a kiszállítási díj emelését, valamint a csomagfeladás és kiszállítás korlátozását.

Vajon mit érzékeltek ebből a karácsonyi online vásárlásban érintettek? A felnőtt internetezők kétharmada hallott például a Magyar Posta karácsonyi ünnepeket megelőző intézkedéseiről. Ezeket többen értékelték korrektnek (40%) és hatékonynak (38%).

Persze nem csak a Posta készült a karácsonyi időszakra, hanem szinte minden kiszállítást végző cég. Ennek ellenére is voltak azonban olyanok, akik már nem tudtak karácsony előtti kiszállítással online rendelést feladni, illetve a korlátozások miatt a külföldi webáruházakból tervezett rendeléseiket inkább elhalasztották (karácsony idején online vásárlók 14 és 13%-a). Ezen túl pedig a karácsony előtti kiszállításra vonatkozóan minden ötödik online vásárló tapasztalt kiugróan magas díjakat. Azok többsége (52%), akik hallottak a karácsonyi időszakra vonatkozó kiszállítással kapcsolatos intézkedésekről úgy vélték, hogy ezek önmagukban még nem oldották meg teljesen a problémát.

Ismét sokan nem kapták meg időben a csomagjukat

A 2017-es karácsonyi szezonban valamivel kevesebben voltak, akik késve kapták meg csomagjukat, mint egy évvel korábban. 800.000-en voltak, akik futárszolgálattal, vagy átvételi pontra, csomagautomatához rendelt termékeiket csak késéssel tudták átvenni – míg egy évvel korábban 900.000 főt érintett ugyanez a probléma. A 2016-os karácsonyi időszakhoz képest azonban a késés ideje mérséklődött: átlagosan 4 nappal (egy évvel korábban átlagosan 5 nappal) később kapták kézhez csomagjaikat, de 13%-uk (egy évvel korábban 12%-uk) csomagja még január első hetében sem érkezett meg.

A késésben érintettek továbbra is egyforma mértékben érzik hibásnak a webáruházakat és a futárszolgálatokat. Az érintettek többségének (65%, egy évvel korábban 61%) nem változott az online vásárlással kapcsolatos viszonya. 27%-uk (egy évvel korábban szintén 27%) nyilatkozott úgy, hogy még korábbra fogja hozni a vásárlásait, 7% (egy évvel korábban 11%) nem fog a jövőben az ünnepi időszak alatt rendelést leadni és mindössze 1%-a (egy évvel korábban szintén 1%) mondta azt, hogy soha nem fog a neten vásárolni.

Nem szólt akkorát az év vége

Az elmúlt években már a Black Friday-jel vette kezdetét a karácsonyi szezon. 2017-ben a Black Friday forgalma azonban elmaradt mind a 2016. évi, mind az előzetesen becsült forgalomhoz képest. Ennek hátterében állhatnak a Black Friday-kor kínált mérsékelt kedvezmények és a kiszállítási korlátozásokra vonatkozó intézkedések is. De előfordulhat, hogy a tavalyi tapasztalatok és a sajtóban is megjelenő panaszok után megfontoltabban vásároltak a hazai internetezők online, korábbra hozva rendeléseiket.

A 2017-es karácsonyi időszakban a késések ellenére sem volt érzékelhető olyan mértékű probléma a csomagkiszállításban, mint egy évvel korábban. A tavalyi tanuló pénz után az online vásárlók láthatóan megtanulták, többségükben elfogadták, hogy a közvetlenül karácsony előtt rendelt termékek késve érkezhetnek meg. Így ez már nem hatott az újdonság erejével, és nem lehetett érzékelni, mérni a felháborodást – pedig sokan a jellemző kiszállítási időhöz képest ismét késve kapták kézhez a csomagjukat.

A késések megelőzésére tett lépések viszont foglalkoztatták a közvéleményt. A lakossági visszajelzések adataiból azonban úgy tűnik, hogy ezek inkább visszafogták a karácsonyi időszakban az e-kiskereskedelmet, kevesebben rendeltek. A korábbi években jellemzően 30-31%-a realizálódott a teljes éves online kiskereskedelmi forgalomnak a „karácsonyi” időszakban (nov. 1-dec. 31 között). Ez az arány a 2017-es teljes e-kiskereskedelmi forgalomra vonatkozóan még nem ismert, ennek értékelését legkorábban 2018. májusra lehet majd elkészíteni, mert a lezárt mérleg adatok szükségesek hozzá.

Az év vége történései arra is rávilágítanak, hogy mind a webáruházak, mind a gazdaság számára előnyösebb lenne tartós megoldásokat találni arra a kihívásra, amit az év végén rendre megnövekvő online rendelésszám jelent. A cél az lenne, hogy a logisztika még jobban segítse az online kereskedelem dinamikus bővülését és vele együtt a vásárlók jóérzésének erősödését.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Beindult a generációváltás a hazai cégeknél

Erőteljesen beindult a generációváltás a hazai, családi tulajdonban lévő cégeknél. Már csak a cégek alig több mint felénél nem aktuális az utód bekapcsolása, miközben harmaduk egy vagy akár több generációváltáson is túl van. A...

Jobbnál jobb ötletekkel versenyeznek a diákok

Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a...

Így lehet biztonságos a gyerekek online játéka

Egyre többet költünk online játékokra – derült ki az Erste ügyfelei fizetési szokásainak vizsgálatából. Az elmúlt öt évben a háromszorosára emelkedett a játékosok által erre a célra elköltött összeg. A legtöbben egy alkalommal pár...

Jön a GoodSpirit Rum & Cocktail Show

Május 11-12-én rendezik meg a GoodSpirit Rum & Cocktail Show-t, ahol bemutatkoznak a bárvilág legújabb trendjeit, italait. A szervezők két korábbi esemény, a Bar és a Rum Show összevonásáról döntöttek, így jött létre a GoodSpirit...

Jó hír a Vibertől

A Rakuten Viber elnyerte a SOC 2 Type 2 tanúsítványt. Ezt azoknak a szervezeteknek ítélik oda, amelyek a legjobb biztonsági gyakorlatokat mutatják be, a széles körű ellenőrzés megerősíti a vállalat elkötelezettségét a felhasználók biztonságának...

Újdonságok érkeznek a Disney+-ra

Májusban is új sorozatokkal, sikerfilmekkel, gyerektartalmakkal szórakoztat a streaming csatorna.A Disney+ a Disney, a Pixar, a Marvel, a Star Wars, a National Geographic és még sok más tévés sorozatot és filmeket gyártó vállalatnak ad...

Kosztümös film érkezik a mozikba

A három testőr alkotócsapatának új kosztümös filmje a Monte Cristo grófja, melyet a 77. Cannes-i Filmfesztiválon, versenyen kívül láthat először a közönség. A film várhatóan ősszel kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.Alexandre...

Ügyfeleit és munkavállalóit is jótékonykodásra ösztönzi a biztosítási platform

Működése kezdete óta elkötelezett a jótékonyság iránt, és aktív szerepet vállal a helyi közösségek támogatásában a CHERRISK. A biztosítási platform különös figyelmet fordít arra, hogy ügyfelei és követői mellett a munkavállalóit is ösztönözze a...

Rádiós pályázatok: Fonyódon és Siófokon is a Radio Plus nyert

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a Médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót. A testület döntött két rádiós frekvenciapályázatról is, mindkét...

Autópiaci trendek a BrandManiában

Az autópiac kerül terítékre a BrandMania mai adásában, az RTL magazinműsorának első felében a tavalyi évet értékelik a szakértők és piaci szereplők. Ezt követően pedig arról lesz szó, hogy milyen marketingfogások hozhatnak üzleti sikereket...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nem becsülik meg a fiatalokat a munkaadók

Az állásukat stabilnak tartó fiatalok aránya az idei első negyedévben 47 százalékos volt a K&H ifjúsági index szerint, ami viszonylag alacsony szintnek számít a felmérés több mint egy évtizedes történetében. A 19-29 éves dolgozó...

Beindult a generációváltás a hazai cégeknél

Erőteljesen beindult a generációváltás a hazai, családi tulajdonban lévő cégeknél. Már csak a cégek alig több mint felénél nem aktuális az utód bekapcsolása, miközben harmaduk egy vagy akár több generációváltáson is túl van. A...

Jobbnál jobb ötletekkel versenyeznek a diákok

Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a...

Így lehet biztonságos a gyerekek online játéka

Egyre többet költünk online játékokra – derült ki az Erste ügyfelei fizetési szokásainak vizsgálatából. Az elmúlt öt évben a háromszorosára emelkedett a játékosok által erre a célra elköltött összeg. A legtöbben egy alkalommal pár...

Jön a GoodSpirit Rum & Cocktail Show

Május 11-12-én rendezik meg a GoodSpirit Rum & Cocktail Show-t, ahol bemutatkoznak a bárvilág legújabb trendjeit, italait. A szervezők két korábbi esemény, a Bar és a Rum Show összevonásáról döntöttek, így jött létre a GoodSpirit...

Don't Miss

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...