Nálunk tesztelik a Facebook technológiáját

Budapesten is tesztelik majd a Facebook legújabb internettechnológiáját, a Terragraph próbáját nálunk a Magyar Telekom végzi majd.

A Facebook iparági partnereivel közösen két évvel ezelőtt indította el a Telecom Infra Project (TIP) nevű programját annak érdekében, hogy felgyorsítsa az innovációt a hálózatokkal kapcsolatos fejlesztések terén, ezáltal még több ember válhasson internetezővé. Ennek a programnak egyik fontos eleme a Terragraph nevű vezeték nélküli adatátviteli technológia, amely az infravörös tartományban milliméteres hullámhosszon működik, és kifejezetten arra optimalizálták, hogy a sűrűn lakott városi területeken nagysebességű internetkapcsolatot biztosítson.

A Facebook munkatársai mostanra befejezték a Terragraph technológia műszaki validálását, így a fejlesztés a következő fázisába lép, amelynek során a vállalat a területen nagy tapasztalattal rendelkező partnereivel működik együtt. A Terragraphot kísérleti üzemben két helyen is ki fogják próbálni valós adatforgalom továbbítására – derül ki a cég közleményéből.

Az mmWave technológia terén komoly tapasztalatokkal rendelkező Deutsche Telekom magyarországi leányvállalata, a Magyar Telekom Budapesten fogja tesztelni a Terragraph technológiát (a vezeték nélküli technológia segítségével akár gigabites sebességre is képes hálózatot hoz létre egy pilotprojekt keretében), míg a Telenor Kuala Lumpurban hajt végre terepkísérletet vele.

A Deutsche Telekommal együttműködésben a Facebook már hozzájárult a Terragraph technológia fejlesztéséhez a gazdaságossági modellezés, hálózattervezés, műszaki validáció, és a bevált alkalmazási lehetőségek megosztása terén a TIP mmWave Networks projektcsoporton keresztül. A Facebook a Terragraph mellett egyéb olyan eszközöket is fejleszt, amelyek az mmWave technológiát használó megoldások gyorsabb bevezetését segítik elő.

Az mmWave által használt frekvenciákat alkalmazó technológiák sajátossága, hogy az esetleges interferencia elkerülése érdekében a hálózati eszközök között rendkívül pontos rálátásra van szükség. Ez nagyon komoly kihívást jelent az alkalmazhatóság szempontjából, a Facebook ezért számítógépes látási technológiával és hálózati optimalizációs modellekkel próbálja megtalálni, hogy melyik utcákon lévő berendezés (például köztéri lámpa vagy kresztábla) lenne a legalkalmasabb a jövőben e hálózatok telepítésére.

A gépi tanulási technológiával készülő népsűrűségi térképeivel a Facebook abban is segíti a távközlési cégeket, hogy képesek legyenek pontosan felmérni, merre van a leginkább szükség internetkapcsolatra, és mely területek a legkevésbé lefedettek. Ezek a térképek műholdképek alapján készülnek, és segítenek azonosítani az ember által alkotott objektumokat, elkészítésükhöz a közösségi hálózatról származó, de anonimizált adatokat használnak. A Facebook data science módszereivel abban is segíti a szolgáltatókat, hogy úgy alakíthassák ki hálózataikat, hogy azok a lehető legtöbb felhasználót szolgálják ki gazdasági szempontból is fenntartható módon.

A Facebook azt is bejelentette, hogy újabb kísérleti teszteket végez majd partnereivel az OpenCellular nevű, kis energiaigényű bázisállomással, amelyet kifejezetten arra terveztek, hogy a világ távol eső, fejletlen területein alkalmazzák. Peruban a Telefonica cég teszteli az OpenCellulart, míg a Vodacom és az Orange Afrikában, a Telenor pedig Pakisztában vizsgálja az alkalmazás lehetőségeit.

  • Megosztom