It’s fun – Dirk Gerkens interjú

Rendesen felráztuk és megleptük a piacot. Senki nem csinált hozzánk hasonlót eddig Magyarországon – mondja Dirk Gerkens. A Marketing&Media magazinnak adott interjúban a TV2 Csoport vezére hangsúlyozta azt is: jó néha vadásznak lenni, nem mindig üldözöttnek. Megnyugtat mindenkit arról is, hogy nincs politikai nyomás, és természetesen jövőre is ő lesz a vezér.

 

– Kevesebb mint tíz hónapja vettem át a TV2 Csoport vezetését, és már most rendkívül elégedett vagyok a kimagasló eredményeinkkel – mondtad nemrég. Mire vagy a legbüszkébb?

 

– Először is nagyon elégedett vagyok már a kezdeti eredményeinkkel is. Ahhoz képest, ahonnan indultunk a kábelportfólió-építés kezdetekor, 10 százalékkal nőtt a teljes csoportra vetített nézőszámunk, miközben a riválisaink 10 százalékot veszítettek. Ez azért is nagy szó, mert nem volt teljesen nyilvánvaló, hogy már ez az év is a növekedésről szól majd. De sikerült!

Nagyon büszke vagyok arra is, hogy a TV2 Csoport valaha volt legambiciózusabb terveiről számolhattunk be, rengeteg új csatornát indítottunk az évben, és ahogy egyre szélesebb lesz a kábelcsatornák lefedettsége, még tovább nő majd a nézőszám. És persze arra is, hogy nálunk futnak az év legnézettebb show-műsorai, A nagy duett és a Sztárban sztár. Örülök továbbá annak is, hogy sikerült a TV2 Csoportot újra a piac meghatározó szereplőjévé tenni, amellyel komolyan számolniuk kell az ügynökségeknek, a hirdetőknek és a disztribútoroknak. Vége azoknak az időknek, amikor a TV2 Csoportot figyelmen kívül lehetett hagyni.

 

– Viszont ha nem lenne a Sztárban sztár, akkor a TV2 főműsoridős őszi szezonja nem igazán lenne erős. A Sztárban sztárt pedig még Simon Zsolt indította. Hogy látod, nem túl kevés az új saját tartalom?

 

– Igen, a Sztárban sztár még azelőtt indult, hogy én megérkeztem, de én ettől még örülök a sikernek.

 

De akkor nagyon mérges voltál, amikor még a másik csatornát vezetted, és éppen előletek vitte el a TV2 a formátumot.

 

– Hát persze. Nagyon szerettük volna megszerezni annak idején. Sokat harcoltunk ezért a formátumért, sőt még jogi vita is volt. De aztán a végén úgy alakult, hogy most épp egy helyen vagyunk.

Visszatérve az eredeti kérdésre, a TV2-n a fókusz továbbra is egyértelműen a helyi gyártású tartalmakon van. Ez nem kérdés! Ez az egyetlen út előre egy nagy csatorna esetén. A kábeltévéknél más a helyzet, ott a profiltól függ, hogy mennyi saját gyártásra van szükség: valahol kell a helyi tartalomra építeni, például a SuperTV2-n, valahol pedig kevesebb is elég ezekből, vagy nincs is nagy szükség rá, mint például a Mozi+-on.

 

A Star Academy állítólag 1,5 milliárd forintba került, de a hétköznapokról gyorsan kiesett. Mekkora fiaskó?

 

– Ez az egyetlen show, amelyik kevesebbet hozott, mint amit vártunk tőle. De megtettük, amit ilyenkor tenni kell: gyorsan korrigáltunk, és leállítottuk a napi összefoglalókat.

 

Mennyit költöttetek rá pontosan?

 

– Nem hozhatom nyilvánosságra a pontos büdzsét, de kevesebbet, mint amit feltételeznek a piacon és amit te mondasz. Viszont az igaz, hogy egy ilyen nagy show milliárdforintos tétel.

 

– Mi volt a konklúzió?

 

– Amit a Star Academy, de akár a Való világ nézettségéből is kiolvashatunk az az, hogy nagyon nehéz már napi valósághow-val odakötni a nagyobb csatornák képernyői elé a nézőket. Az összes tehetségkutatóra igaz, hogy kezd kifáradni. Ebben talán az is benne van, hogy a külföldi tévés piacokhoz képest nagyon sok a talentshow Magyarországon. Ugyanakkor azt is el kell mondanom, hogy a Kismenők nálunk nagyon jól teljesített tavasszal, közel kétszer akkora közönségarányt ért el, mint a konkurenciánál a Kicsi óriások.

 

– Nincs Friderikusz Sándor, nincs Hajdú Péter a TV2-n – és igaziból helyettük sincs más. Örültél volna, ha Andy Vajna visszahozza Friderikuszt a csatornához?

 

– Voltak tárgyalások, és örültem volna, ha Friderikusz visszatér. Hajdú távozása viszont a programigazgató döntése volt, aki nem volt elégedett a számokkal, és úgy döntött, hogy nem lesz szerződéshosszabbítás az új évadra.

De igenis vannak új tévés arcok: Gönczi Gábor, Marsi Anikó, vagy a Fem 3 napi magazinműsorának házigazdái, például Mádai Vivien. Várkonyi Andi, Joshi Bharat és Azurák Csaba pedig mind saját műsort kapott. És persze itt van nekünk Pogba, Mourinho és egy csomó híres játékos az egyik kedvenc csatornámról, a Spíler Tv-ről. Egyébként pedig már megszokhattuk, hogy a tévék élete már csak ilyen: a celebek mennek és újak jönnek helyettük.

 

– Vajna mennyire szól bele a munkádba? Fridivel is ő tárgyalt személyesen, nem pedig te. Szabad kezed van a döntésekben?

 

– Teljes mértékben. Túl elfoglalt ő ahhoz, hogy a mindennapi működésbe belefolyjon. Persze kapok tőle inputokat, ötleteket akár a programokkal kapcsolatban is. Mindenben támogat, amire szükségem van. A döntéseket viszont a menedzsmentre bízza.

 

– Minden héten találkoztok?

 

– Persze, egy héten többször is. Itt az irodája az enyémhez nagyon közel.

 

– Egyelőre nagy a gap főműsoridőben a TV2 és az RTL Klub között, ráadásul az utóbbi javára és a TV2 célcsoportjánál, a 18–59-es korcsoportban. Hogyan lehet ezt csökkenteni?

 

– A TV2 és az RTL Klub teljesítményét 10 évvel ezelőtt volt értelme így összehasonlítani. De ma már nem. Ma már csatornaportfóliók versenyeznek egymással. Az RTL korábban lépett, és felvásárlás útján építette ki médiaportfólióját, mi most ezt a lemaradást hozzuk be, de organikusan bővítjük a sajátunkat, amelynek a közönségaránya csaknem 20 százalékkal nőtt az általad is említett korosztályban, a csoportok közti 14 százalékpontos különbség pedig 9-re csökkent.

 

De mi a helyzet a főműsoridővel?

 

– Ott nagyobb a különbség. De miért is kellene nekem a főműsoridőről beszélnem? A hirdetők egész napra vásárolnak.

 

– Mert amikor az RTL vezérigazgatója voltál, akkor is mindig a főműsoridőről és a 18–49 éves korcsoportról beszéltél.

 

– Azért, mert az RTL a főműsoridőn kívüli időszakot rendszerint elbukta. De egyébként is teljesen logikus, ha a teljes napot nézzük, hiszen a hirdetők tényleg egész napra vásárolnak. A 18–49 és a 18–59 éves korcsoport között pedig egyébként nincs nagy különbség. Mi ma a csatornaportfólióra koncentrálunk, amelynek kimagasló az idei teljesítménye. Persze megfordíthatom, és azt is mondhatom, hogy a fő fókusz a TV2-nél éppen azért kell, hogy a főműsoridő legyen, mert a nap többi részében mindig piacvezető.

 

– Meg tudjátok előzni az RTL-t főműsoridőben?

 

– Portfóliószinten nagyon hamar közel fogunk kerülni az RTL Csoporthoz.

 

– Mikorra?

 

– Azt mondanám, hogy egy év múlva ilyenkor már érdekes helyzet áll elő.

 

– A rengeteg csatorna indítására hogyan reagált a piac?

 

– Rendesen felráztuk és megleptük a piacot, amitől, ha jól tudom, néhány versenytársunk kicsit zaklatott is lett. Senki nem csinált hozzánk hasonlót eddig Magyarországon. Nagyon ambiciózusak vagyunk.

 

– Mit szóltak a kábelszolgáltatók?

 

– Mindig a megfelelő tartalom és a vonzó ár az elsődleges nálunk. Nincs rájuk erőltetve, hogy mindegyik csatornánkat betegyék a kínálatba, mindegyiket tudják önállóan, külön-külön is terjeszteni. Persze törekszünk arra, hogy a műsorterjesztők igényeit figyelembe véve, megérje nekik az összeset vinni. A csatornák indítását komoly kutatómunka előzte meg, megvizsgáltuk például azt is, milyen zsánerek lehetnek érdekesek a disztribúciós partnereinknek.

 

– Ennek ellenére a Spíler Tv például még nincs a Telekom kínálatában (lapzártánkkor – a szerk.).

 

– A csatornáink hamarosan ott lesznek mindegyik szolgáltató kínálatában.

 

– Mikor?

 

– Hamarosan! Többségük még az idén, néhány pedig legkésőbb 2017 januárjában.

 

– Üzletileg milyen lesz a TV2 Csoport számára az idei év? Mennyit nő az árbevétel a korábbi évhez képest?

 

– Az idei év egyértelműen átmeneti időszak volt. Úgy kezdtem itt januárban, hogy azt mondtam: profik vagyunk, de nem varázslók. Az Atmedia csapatához csatlakozva, a cégnek sikerült stabilizálni a kereskedelmi bevételeit. A disztribútorokkal elkezdtük a meglévő szerződések újratárgyalását. Az igazán nagy ugrás jövőre lesz, jelentősen nőhetnek a kereskedelmi és a disztribúciós bevételek is.

 

– Számokban?

 

– 2015-tel összehasonlítva megduplázzuk a bevételünket. Ahogy már korábban is mondtam, a TV2 Csoport problémáját nem a magas költségek, hanem az alacsony bevételek jelentették. Ezen dolgozunk most, hiszen még mindig nem igazságos a piaci költések eloszlása sem kereskedelmi, sem disztribúciós tekintetben. Tudom, hogy miről beszélek, hiszen ismerem az RTL számait, sokáig én építettem a céget. Teljesen nevetséges, ami most van.

 

– A TV2 szinte mindig veszteséges társaság volt, amióta csak a piacon van. Mikor lehet újra nyereséges a cég?

 

– Nem mindig. 2006/7-ben nyereséges volt. És jövőre már újra közel leszünk az áttöréshez, 2018-ban pedig már komoly nyeresége lehet a társaságnak, azok után persze, hogy az idén még jelentős veszteség realizálódik a rengeteg befektetés következtében.

 

– Mekkora?

 

– Jelentős.

 

– Zrt.-vé alakul a csoport, öttagú igazgatósággal. Kik lesznek az igazgatósági tagok az új csapatban?

 

– Ez tulajdonosi hatáskör, Andytől kellene megkérdezned.

 

– Továbbra is változatlan marad a hatásköröd?

 

– Ez a változás semmilyen formában nem lesz hatással az én munkakörömre.

 

– Tizenöt évig mindig te és a csapatod volt a legjobb a piacon. Milyen érzés az, hogy a második helyen vagy, és innét kellene megszerezned az elsőt? Ez előtted még soha senkinek sem sikerült.

 

– Az RTL erős csapat volt, de nem biztos, hogy valóban annyira, mint azt az emberek hitték. Sokszor szerencsénk is volt. A TV2-nél gyakran cserélődtek a vezérigazgatók, a menedzsment, finanszírozási problémái voltak, valamint a tulajdonosi kör is többször változott.

Most nagyon más a helyzet. Megkaptuk a befektetési támogatást, amit igényeltünk, hosszú távú terveink vannak, idehoztam a legjobb embereket a piacról, akik közül többen velem együtt részesei voltak az RTL sikereinek is. Azok az emberek, akik az RTL kábelportfólióját sikerre vitték, Fischer Gábor és Enyedi András, most is nekem dolgoznak, és elhatároztuk, hogy a startvonalról elindulva felépítjük a TV2 Csoport kábelportfólióját. Az eredmény? Alig négy hónap alatt megdupláztuk a kábeles közönségarányunkat.

 

– Korábban mindig azt mondtad, hogy neked van a legjobb csapatod. Most?

 

– Egyértelmű, és nemcsak házon belül, hiszen csatlakoztunk a legsikeresebb sales house-hoz, az Atmediához.

 

– Jobb ez az új team, mint a korábbi?

 

– A sikerre minden bizonnyal sokkal éhesebbek.

 

– De nincs még egy olyan sikeres programigazgató a piacon, mint Kolosi Péter. Nem gondolod, hogy jó lenne, ha ebben az országban kettő lenne belőle? Meg tudja őt valaki is szorongatni a programming terén?

 

– De mi az ő nagy titka?! Már bocsánat. Ha már a főműsoridőről beszéltél: a legnagyobb siker még mindig a Barátok közt és az X-Faktor. Előbbi már az ő érkezése előtt elindult, az X-Faktor pedig nemzetközi formátum.

A sikerhez mindig pénz kell, hogy jó formátumokat lehessen indítani és új műsorokat lehessen gyártani. Nekünk most van miből építkezni, toptermékeket szeretnénk csinálni teljesen az alapokról, ezt csinálja most a csapatom. Ez az igazán nagy kihívás.

 

– Mi lesz januártól? A Magyar Nemzet szerint akkor távozol. Mit gondolsz a januári távozásról?

 

– Szeretek itt lenni, és élvezem, amit csinálok.

 

– Üzened a piacnak, hogy maradsz?

 

– Persze, hogy maradok. Miért távoznék? Nonszensz az egész. Mindig azt mondtam, hogy ezt a projektet nem lehet egy év alatt megcsinálni, ez a verseny nem sprint, hanem maraton. Továbbra is teljesen elkötelezett vagyok, maradok.

 

– Nagyobb a nyomás rajtad, mint 3-4 éve?

 

– Ahhoz képest, ami a reklámadó idején volt, kisebb. Ha mindig az első vagy, állandóan hátra kell nézned, hogy éppen ki van a sarkadban. Néha jó vadásznak is lenni, nem épp az üldözöttnek. Őszintén szólva, a riválisunknak nehezebb most a pozíciójából tovább nőni. Nekünk van több lehetőségünk.

 

– Korábban nem mindig volt túl jó viszonyod a politikával. Ma?

 

– Nem gondolom, hogy rossz lett volna a kapcsolatom a politikával. Már csak azért sem, mert igaziból soha nem volt komoly kapcsolatom vele. Ez nem az én feladatom volt a korábbi helyemen sem, Andreas Rudas vitte ott ezt a vonalat.

 

– Van most bármilyen politikai nyomás a TV2-n?

 

– Nincs. Mire gondolsz?

 

– A Tényekre.

 

– Nincs ilyen. Nem kapok semmilyen hívást, hogy miről készítsünk beszámolót.

 

– Mi lesz jövőre? Ki nyeri a bajnokságot a tévépiacon?

 

– Biztos vagyok benne, hogy tovább csökkentjük a különbséget. A kábelportfóliónk eléri az RTL Csoport szintjét, ami nagy siker lesz. Sok új toptermékünk lesz az ügyfelek, az ügynökségek és a nézők számára. A versenytárs pedig érezni fogja, hogy ott vagyunk a nyakában.

 

– Ennyire szereted harcot?

 

– Az intellektuális játékot szeretem, a kihívásokat, a rizikót és persze a sikert. It’s fun!

 

Simon Krisztián

  • Megosztom