- Hirdetés -

Erős év várható az ingatlanpiacon

|

- Hirdetés -

Az idei év rengeteg változást hozott az ingatlanpiacon, a kormányzati ösztönzők változásai mellett, a stabilizálódó hitelpiaci tendenciák, és az újépítés felfutása is jelentős hatással volt a keresletre és kínálatra egyaránt. Országos átlagban kétszámjegyű volt az emelkedés mértéke, Budapesten némely esetben ez a 20 százalékot is túllépte, míg vidéken 9-12 százalékos volt az áremelkedés. 2019-ben a Duna House szerint továbbra is erősödés várható az ingatlanpiacon, ez az árak és az ingatlanpiaci forgalom emelkedését és az ehhez szorosan kapcsolódó jelzáloghitel piac növekedését fogja jelenteni.

Az idei év elején a Duna House 10 százalék körüli áremelkedést jósolt 2018-ra, amely beigazolódni látszik. Az országos átlag 11,8 százalék volt, ám Budapest és vidék, valamint az egyes ingatlantípusok között bőven akadtak különbségek.

„2018 a várakozásoknak megfelelően telt, az árak és a tranzakciószámok egyformán sokat emelkedtek. A tavalyi rekordszámú ingatlan adásvételt az idei forgalom nagy valószínűséggel meg fogja haladni, a január-november közötti időszak idén 3 százalékkal erősebb, mint az egy évvel ezelőtti” – nyilatkozta Benedikt Károly, a Duna House elemzési vezetője. „A panellakások ára évről-évre közelíti a használt tégla ingatlanok árát, sőt, vidéken a két lakástípus négyzetméterárának átlaga már közel azonos. A fővárosban a tégla lakások 24,8 százalékkal drágábbak, mint a panelek, de ez a különbség egy évvel korábban még 28 százalékos volt” – tette hozzá az elemzési vezető.

2019-ben folytatódik az élénkülés

A Duna House elemzői szerint a következő évben is élénk lesz a piac. A folyamatosan növekvő tranzakciószám dinamikája jövőre is megmaradhat így ismét a 160-180 ezer közötti sávba várják az adásvételek számát, amely nagyban függ majd az újépítésű projektek kifutásától is. Az újépítésű lakások piacán 15-20 ezer új lakással számolnak a Duna House szakemberei. Árak tekintetében szintén további emelkedés várható, ennek dinamikája országosan 8-12% lehet, míg Budapesten ennél magasabb 10-15%-os ingatlanár emelkedés is elképzelhető. Az új lakáscélú hitelek volumenében ennél is nagyobb mintegy 20-30%-os bővülést várnak az elemzők. „A lakáspiaci sajátosságok és a gazdasági mutatók alapján további élénkülésre készülhetünk a hazai lakóingatlanok piacán, amely az árakban és a forgalomban is érezhető lesz.” – összegezte a várakozásokat Benedikt Károly.

2018-as árak, tranzakciós adatok

Az albérletek ára nőtt a legkevésbé, Budapesten 4,5, vidéken pedig 9 százalékkal. Ez azt jelenti, hogy idén az albérletek átlagos négyzetméterára már 2549 forint volt a fővárosban, és 1692 forint vidéken.

Az eladott ingatlanok közül a használt tégla lakások ára nőtt legkisebb mértékben. Budapesten 14,2 százalékos növekedés után 2018-ban 553 ezer forint az átlagos négyzetméterár, vidéken 7,7 százalékos emelkedést követően 234 ezer forint volt az átlag.

A házak drágulásának mértéke nem sokkal tér el a használt tégla lakásokétól, Budapesten 14,7 százalék, vidéken pedig 10,7 százalék volt ennek nagysága. Az átlagos négyzetméterár azonban messze elmarad a tégla ingatlanokétól, a fővárosban 366 ezer-, míg vidéken 147 ezer forint a 2018-as átlag.

A panellakások négyzetméterárának növekedése igazán nagymértékű volt, Budapesten meghaladta a 20 százalékot (21,5%), de vidéken is ennél a típusnál volt a legnagyobb mértékű az áremelkedés (12%). Így tovább csökkent a panellakások és a tégla ingatlanok ára közötti különbség, vidéken gyakorlatilag ugyanannyit kellett a két típusért fizetni (232-234 ezer Ft/m2). Budapesten a panelek átlagos négyzetméterára már bőven 400 ezer forint fölött jár, kérdés, mekkora növekedés mellett tudják még versenyképességüket megtartani.

A méretet illetően, mind eladó, mind kiadó lakások esetében az 50-60 négyzetméter közötti ingatlanok voltak a legkeresettebbek 2018-ban. Ez jellemzően nappali és egy, esetleg két hálószobás otthonokat jelent, amely ideális párok, és gyermekes családok részére is.

Az értékesítéshez szükséges idő is folyamatosan csökken, paneleket már 2-2,5 hónap alatt el lehet adni, míg a tégla ingatlanok tulajdonoscseréjéhez 3-4 hónapra van szükség, a legfrissebb adatok szerint.

Az értékesítési idő rövidüléséből is látszik, hogy az egyre növekvő árak nem jelentettek komoly akadályt a forgalom növekedésének. Ezt támasztja alá a Duna House tranzakciószám becslése is, amely szerint idén, 2018 novemberéig több mint 143ezer adásvételi tranzakció történt. A teljes évre 160-180 ezer tranzakciót vártak a szakemberek, ennek a sávnak az aljához fog várhatóan közelíteni az éves forgalom. A forgalom enyhébb növekedésének egyik oka az újépítésű projekteknél tapasztalható időbeli csúszások.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így lehet biztonságos a gyerekek online játéka

Egyre többet költünk online játékokra – derült ki az Erste ügyfelei fizetési szokásainak vizsgálatából. Az elmúlt öt évben a háromszorosára emelkedett a játékosok által erre a célra elköltött összeg. A legtöbben egy alkalommal pár...

Jön a GoodSpirit Rum & Cocktail Show

Május 11-12-én rendezik meg a GoodSpirit Rum & Cocktail Show-t, ahol bemutatkoznak a bárvilág legújabb trendjeit, italait. A szervezők két korábbi esemény, a Bar és a Rum Show összevonásáról döntöttek, így jött létre a GoodSpirit...

Jó hír a Vibertől

A Rakuten Viber elnyerte a SOC 2 Type 2 tanúsítványt. Ezt azoknak a szervezeteknek ítélik oda, amelyek a legjobb biztonsági gyakorlatokat mutatják be, a széles körű ellenőrzés megerősíti a vállalat elkötelezettségét a felhasználók biztonságának...

Újdonságok érkeznek a Disney+-ra

Májusban is új sorozatokkal, sikerfilmekkel, gyerektartalmakkal szórakoztat a streaming csatorna.A Disney+ a Disney, a Pixar, a Marvel, a Star Wars, a National Geographic és még sok más tévés sorozatot és filmeket gyártó vállalatnak ad...

Kosztümös film érkezik a mozikba

A három testőr alkotócsapatának új kosztümös filmje a Monte Cristo grófja, melyet a 77. Cannes-i Filmfesztiválon, versenyen kívül láthat először a közönség. A film várhatóan ősszel kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.Alexandre...

Ügyfeleit és munkavállalóit is jótékonykodásra ösztönzi a biztosítási platform

Működése kezdete óta elkötelezett a jótékonyság iránt, és aktív szerepet vállal a helyi közösségek támogatásában a CHERRISK. A biztosítási platform különös figyelmet fordít arra, hogy ügyfelei és követői mellett a munkavállalóit is ösztönözze a...

Rádiós pályázatok: Fonyódon és Siófokon is a Radio Plus nyert

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a Médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót. A testület döntött két rádiós frekvenciapályázatról is, mindkét...

Autópiaci trendek a BrandManiában

Az autópiac kerül terítékre a BrandMania mai adásában, az RTL magazinműsorának első felében a tavalyi évet értékelik a szakértők és piaci szereplők. Ezt követően pedig arról lesz szó, hogy milyen marketingfogások hozhatnak üzleti sikereket...

Pizzafesztivállal bővül az idei a Food Truck Show

Minden évben újabb büfékocsikkal és ételekkel bővül a Food Truck Show kínálata, akik az idei első rendezvényen, a Kincsem Parkban debütálnak május 3. és 5. között. Kóstolhatnak a vendégek balkán plejskavica és kézműves hamburger...

Merész színekben érkeznek a legújabb okosmobilok

A Human Mobile Devices (HMD) bemutatta első saját gyártású okostelefonjait: megérkezett a HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ és HMD Pulse. A Pulse kollekció már most lefekteti a HMD designalapjait: merész vonalvezetés, egyedi tónusok, modern...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jobbnál jobb ötletekkel versenyeznek a diákok

Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a...

Így lehet biztonságos a gyerekek online játéka

Egyre többet költünk online játékokra – derült ki az Erste ügyfelei fizetési szokásainak vizsgálatából. Az elmúlt öt évben a háromszorosára emelkedett a játékosok által erre a célra elköltött összeg. A legtöbben egy alkalommal pár...

Jön a GoodSpirit Rum & Cocktail Show

Május 11-12-én rendezik meg a GoodSpirit Rum & Cocktail Show-t, ahol bemutatkoznak a bárvilág legújabb trendjeit, italait. A szervezők két korábbi esemény, a Bar és a Rum Show összevonásáról döntöttek, így jött létre a GoodSpirit...

Jó hír a Vibertől

A Rakuten Viber elnyerte a SOC 2 Type 2 tanúsítványt. Ezt azoknak a szervezeteknek ítélik oda, amelyek a legjobb biztonsági gyakorlatokat mutatják be, a széles körű ellenőrzés megerősíti a vállalat elkötelezettségét a felhasználók biztonságának...

Újdonságok érkeznek a Disney+-ra

Májusban is új sorozatokkal, sikerfilmekkel, gyerektartalmakkal szórakoztat a streaming csatorna.A Disney+ a Disney, a Pixar, a Marvel, a Star Wars, a National Geographic és még sok más tévés sorozatot és filmeket gyártó vállalatnak ad...

Don't Miss

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...