Egyre hatásosabb a szájreklám

A Trnd friss tanulmánya szerint a fogyasztók termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban leginkább pozitív szájreklámélményeket idéznek fel.

 

A Trnd segítségével már közel egy éve lehetősége nyílik nagyvállalatoknak Magyarországon is a Word-of-Mouth-t (WOM) szájreklámot mint médiacsatornát igénybe venniük. Fogyasztói beszélgetéseket foglalhatnak tervezhető és mérhető módon.

A Trnd annak érdekében, hogy még jobban megértse, hogyan működik a WOM Magyarországon, kutatást végzett saját felhasználó adatbázisán. A kutatás célja az volt, hogy fény derüljön arra, hogy milyen termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos információkra emlékeznek leginkább a magyar fogyasztók, milyen a pozitív és a negatív szájreklám súlya, és hogyan terjednek ezek az információk.

A tanulmány a Trnd-felhasználók között végzett 2011. végi online kérdőív alapján készült, 1628 kitöltő válaszainak feldolgozásával. A résztvevők 82 százaléka nő, átlagéletkoruk 35 év volt.

A termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos beszélgetések 67 százaléka a valós életben történik. Az online létrejövő WOM aránya Magyarországon ugyan magasabb (31 százalék) mint más országokban, de még így is jóval a valós életben létrejövő beszélgetések után következik.

Az online WOM a kutatásban résztvevők visszajelzése alapján alapvetően személyes forrásból származik, ami azt jelenti, hogy az interneten kapott termékajánlások és visszajelzések is túlnyomó többségben ismerőstől származnak.

A szájreklám-beszélgetéseket leginkább ösztönző termékkategóriák a kozmetikumok, az egészség témakörébe tartozó termékek és az élelmiszerek.

A kérdőívet kitöltők 84 százaléka pozitív szájreklámot idézett fel, mindössze 7 százalék volt azoknak a száma, akik valamilyen negatív élményről számoltak be.

A gyártók számára szintén érdekes információ lehet, hogy a pozitív szájreklám sokkal jobban terjed, mint a negatív. A pozitív üzenetek 66 százalékát adták tovább, míg a negatív tapasztalatok mindössze 33 százalékát.

 

  • Megosztom