Áthangolt piac

Az idén a rádiós reklámpiac reklámbevétele átlépheti a 10 milliárd forintot, amire tíz éve nem volt példa. Jövőre lejár a jogosultsága a Sláger FM-nek, de van tervük a folytatásra.

Az elmúlt egy évtizedben gyakorlatilag alig akadt olyan év, amikor nem történt valamilyen lényeges változás a hazai rádiós piacon. Lejáró frekvencia, csőd, megszűnő hálózatok, épülő hálózat, valami szinte minden évre jutott. Ezt a hagyományt a 2018-as esztendő sem törte meg, hiszen áprilisban véget ért az érdemi adás a Lánchíd Rádió frekvenciáin, csak zenét sugároztak. Ősszel viszont nyolc egykori frekvenciájukon már a Karc FM szólalt meg. A nyár nagy eseménye volt, hogy elindult a Retro Rádió nevű országos kereskedelmi adó. A november legmeglepőbb fejleményének pedig az számított, hogy a Médiatanács nem hosszabbította meg a Music FM és a Sláger FM hamarosan lejáró jogosultságát. Elvileg így az előbbi 2019. február 27-én, utóbbi február 1-jén frekvencia nélkül marad. Az idén lejárt a fővárosi Jazzy Rádió jogosultsága is, emiatt jelenleg ideiglenes engedéllyel működhetnek. Már meghirdették a frekvenciájuk pályázatát, amire egyedül a Jazzyt működtető cég pályázott.

Felvetődik kérdésként, hogy ha a Jazzy kaphatott ideiglenes hoszszabbítást, akkor a Music FM és a Sláger FM előtt nyitva áll-e ez a lehetőség. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kommunikációs igazgatósága megkeresésünkre erre azt válaszolta, hogy jelenleg nincs folyamatban az érintett frekvenciák esetén ideiglenes hatósági szerződéskötési eljárás. A médiatörvény értelmében ideiglenes hosszabbításra akkor van lehetőség, ha a jogosultságot a Médiatanács korábban egyszer már meghosszabbította és a frekvencia újbóli pályáztatása már megindult. A Jazzynél ez volt a helyzet. Ráadásul a Médiatanács a Music FM és a Sláger FM jogosultságát azért nem hosszabbította meg, mert többször is súlyosan megsértették a gyermekek kiemelt védelmére vonatkozó törvényi rendelkezéseket. Ezenfelül a Music FM az adatszolgáltatási kötelezettségét sem teljesítette maradéktalanul és díjtartozása is volt a hosszabbítási kérelem előterjesztésekor. A Music FM részéről ennek kapcsán pusztán annyit nyilatkoztak, hogy tudomásul veszik a döntést. Megkerestük Radu Morart, a Sláger FM tulajdonosát is. „A hallgatóknak, akik miatt a Sláger FM Budapest leghallgatottabb rádiója lehetett, azt üzenjük, hogy természetesen van B és C tervünk is a Sláger FM műsorának folytatására” – nyilatkozta sejtelmesen Radu Morar.

Az biztosnak tűnik, hogy a jövő év folyamán új pályázatot írnak ki a Sláger FM jelenlegi 103,9 MHz-es és a Music FM 89,5 MHz-es frekvenciájára. Az utóbbi különlegességét az adja, hogy ezen lehet a legnagyobb teljesítményű műsorszórást megvalósítani. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy Budapest 120 kilométeres körzetében sztereó minőségű vételt biztosít, a lakossági lefedettsége pedig 34 százalékos. Olyasvalakinek lehet nagy érték a 89,5 MHz-es jogosultság, akinek rádiós hálózata van vagy azt akar építeni.

A hazai rádiós piacon egyébként a szakemberek olyan négy-öt százalékos bővülést várnak a hirdetési bevételben. Ezt azt jelenti, hogy a 2017-es 9,97 milliárd forint után az idén a rádiós reklámpiac átlépheti a lélektani 10 milliárd forintos határt, méghozzá nagyjából 400-500 millióval.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

  • Megosztom